Др Драгише Мишовића 1/2, Чачак, 32102, Србија

Danas.rs: O protestu advokata‏

Autor: Sonja Brkić

Rad sudova u Srbiji je blokiran jer su advokati obustavili rad. Već dva meseca sudovi odlažu rasprave i pretrese, dakle, ne sude. Posledice su u ovom momentu nesagledive. Loše stanje u sudstvu će biti još gore. Pratim izveštavanje o tome u našim medijima i nameće mi se samo jedno pitanje – ko je odgovoran što sudovi nemaju uslove da rade svoj posao, da sude?

Odgovorna je država. Krivi su oni koji su doveli do toga da advokati obustave rad. Kriv je ministar pravde, koji je doveo do toga da se advokati odluče da obustavom rada izraze svoje nezadovoljstvo. Smatraju da je država donela neustavne zakone i da je time ugrožena nezavisnost i samostalnost advokature.

U postupku pridruživanja EU, pored drugih obaveza, država je obavezna da reformiše pravosuđe, da donese neke nove zakone, da neke postojeće zakone izmeni i dopuni radi usaglašavanja sa evropskim pravom kako bi reformisala pravni sistem. Ove reforme nisu moguće ako u tome ne učestvuju advokati, jer se rezultati reforme direktno ili posredno odnose na položaj advokature i na rad advokata. Iako je advokatura slobodna profesija, to je zanimanje u okviru pravnog poretka koje je uređeno sopstvenim propisima u skladu sa domaćim, unutrašnjim pravom i sa međunarodnim propisima. Uticaj advokata na rad pravosudnih organa je veo bitan. Njihov zadatak je da kao zastupnici ili savetodavci štite ili ostvaruju interese klijenata, oni su dužni da svojim profesionalnim i drugim javnim delovanjem doprinesu vladavini prava, zakonitosti i pravičnosti.

U ovom momentu se zna da advokati smatraju da je neustavan Zakon o javnom beležništvu, neke odredbe Zakona o prometu nepokretnosti i traže izmene tih zakona. Traže takođe izmene Zakona o vanparničnom postupku i Zakona o overavanju potpisa, rukopisa i prepisa. Zahtev advokata je još i povlačenje iz procedure Nacrta Zakona o besplatnoj pravnoj pomoći radi otklanjanja neustavnih odredaba i radi usaglašavanja sa postojećim pravnim poretkom.

Autorka je sudija Vrhovnog kasacionog suda u penziji

Izvor: www.danas.rs

SRODNE OBJAVE